Double Diamond model
Hvordan forbedre tjenester knyttet til utbruddet av Covid-19?
Tjenestedesign   |​​​​​​​   2022
Dette prosjektet er en eksamensbesvarelse i faget tjenestedesign ved Westerdals, Høyskolen Kristiania, levert høsten 2020. Prosjektet er strukturert med utgangspunkt i Dan Nessler sin versjon av “Double diamond”-modellen. Den firedelte prosessen er oversatt til å bestå av Oppdagelse, Avgrensing, Utvikling og Leveranse. 
Oppgaven legger vekt på innsiktsarbeid, problemforståelse, løsningsforslag, samfunnsnytte og formidling. ​​​​​​​
Del 1: oppdagelse
Illustrasjon av to personer
Hvilke utfordringer oppsto egentligsom følge av covid-19?
Brainstorming er lettere når man er to.
Og morsommere.
Jeg fant meg en alliert og sammen kartla vi potensielle utfordringer.
Post its med covid-19-utfordringer
Tankene var mange...
Dette måtte sorteres.
Hvem ble egentlig påvirket?
Post its sortert på en tavle
Sortering etter aldersgrupper bidro til å vise gjentakende utfordringer. En fellesnevner var isolasjon.
Nødvendig isolasjon som blant annet resulterte i hjemmekontor. Vi bestemte oss for å utforske dette problemområdet nærmere.
Illustrasjoner av medieobjekter
Hva ble snakket om i samfunnsdebatten om hjemmekontor?
Skjermbilder av avisoppslag
Vi så at spesielt foreldre som måtte kombinere småbarn og hjemmekontor opplevde utfordringer. 
Del 2: avgrensning
Arbeidshypotese
Hjemmekontor har påvirket arbeids- og familieforhold bland småbarnsforeldre.
Illustrasjon av forstørrelsesglass
Innsiktsarbeid
Illustrasjon av mobiler
Dybdeintervju
Vi gjennomførte totalt 12 intervjuer for å skaffe innsikt i problemområdet vi hadde valgt. Vi snakket med åtte barnefamilier som hadde hatt hjemmekontor, to arbeidsgivere, én kontaktlærer og én familieterapeut. 
Skjermbilder av meldingslogger
Utdrag fra intervju-transkriberinger
Det tok litt tid å bearbeide... 
Så, hva lærte vi?

Illustrasjoner av pauseknapp, negativ utvikling og strikk som ryker
Småbarnsforeldre
Sliter med konsentrasjon på grunn av mange avbrytelser. 
Blir mindre produktive. 
Fint med mer familietid, men har ikke kapasitet til å aktivisere barna optimalt.
Arbeidsgivere
Etablerer tidlig åpen kommunikasjon med ansatte. 
Forventer fortsatt høy produktivitet. 
Ønsker å kunne ha åpen dialog med ansatte om eventuelle utfordringer.
Illustrasjoner av snakkebobler og positiv utvikling
Illustrasjoner av snakkeboble, bok og fotball
Fageksperter
Det blir lett gnisninger i relasjoner når man må gå tett oppå hverandre over lenger tid. 
Barn som ikke har tilgjengelige foreldre sliter mer med skolearbeid. 
Fysisk aktivitet er positivt som stressavlastning.
Illustrasjon av skjemaark
Spørreundersøkelse
Hva er vel en innsiktsfase uten en klassisk spørreundersøkelse? Metoden lot oss undersøke om anonymitet kunne resultere i andre funn enn intervjuer gjort ansikt til ansikt. 
Skjermbilde av spørreundersøkelse
Illustrasjoner av personer og snakkebobler
Funn
Halvparten opplevde at de var mindre produktive med hjemmekontor sammenlignet med vanligvis på arbeidsplassen.
Den største utfordringen for småbarnsforeldrene var forstyrrelser som førte til konsentrasjonsvansker.
Den største utfordringen for barna var savn etter venner og utilgjengelige foreldre.
Varselikon
Vi så at mange hadde barnehagebarn og slet med å aktivisere disse. Skolebarna fikk opplegg fra skolen, men hva med barnehagebarna? 
Etter kontakt med noen barnehage-ansatte lærte vi at de fleste hadde blitt permitterte under lockdown. Her var det med andre ord en ubrukt ressurs.
Men hva med den mørke siden av internett?
Illustrasjon av person ved kumlokk
... Kvinneguiden.
Illustrasjon av person som sitter på huk ved kumlokk
Vi gikk undercover og spurte det anonyme nettforumets mange brukere om hvordan de hadde opplevd hjemmekontor som småbarnsforeldre.
Illustrasjon av person som ser ned i kumlokk
Vi gikk inn i karakter... Og våre mistanker ble bekreftet.
Skjermbilder av kvinneguiden-forumtråd
Samlede nøkkelfunn 
Illustrasjon av briller
Så, hvordan påvirket hjemmekontor arbeids- og familieforhold blant småbarnsforeldre?
Oversikt over hvordan en dag som småbarnsforelder kunne forløpe seg under lockdown
"Når man må sjonglere hjemmekontor og barn går produktiviteten ganske drastisk ned."
- pappa, 41 år
Blir mindre produktive
Illustrasjon: negativ utvikling
Illustrasjon: pauseknapp
"Du klarer jo ikke å holde en tanketråd lenger enn 3 minutter, for da blir du forstyrret."
- mamma, 34 år
Konsentrasjonsvansker grunnet avbrytelser 
"Man får fort dårlig samvittighet hvis barna må sitte på ipad 24/7, men man må jo gi de noe å gjøre mens man selv jobber."
- mamma, 35 år
Krevende å aktivisere barn 
Illustrasjon: ipad
Ja, her ser det ut til at hjemmekontor ikke var helt problemfritt.
Illustrasjon: person som titter frem
Problemstilling
Innsikten bekrefter arbeidshypotesen; hjemmekontor har påvirket arbeids- og familieforhold blant småbarnsforeldre. De opplever blant annet at det er utfordrende å opprettholde produktiviteten gjennom arbeidsdagen på grunn av avbrytelser fra småbarn som trenger aktivisering og pass. Her skilte min research-partner og jeg lag og gikk videre med forskjellige retninger for løsning av oppgaven.
Hvordan kan man forenkle arbeidshverdagen med hjemmekontor for småbarnsforeldre?
post its på en tavle
Problemløsning
Hjemmebarnehage-logo
En tjeneste som forenkler arbeidshverdagen til småbarnsforeldre med hjemmekontor. 
Barnehageansatte rett hjem. Avlaster foreldrene og aktiviserer barna.
Men hvordan?
Illustrasjon: person
Stiplet linje som snirkler seg over skjermen
Brukerreise: barnehager stenges. Foreldre søker hjemmebarnehage. Får innvilget søknad. Barnepasser kommer hjem. Barn blir aktivisert, foreldre får jobbet uforstyrret. Barnepasser drar.
Ja, jeg håper du lurer på hvordan dette skal fungere. Det er ikke en problemfri løsning.
Oslo barnehagen logo
Egenrefleksjon
Markedet
Tjenesten må ta hensyn til hvordan dagens barnehageløsning fungerer. Kommunene blir en essensiel aktør, for å sikre at alle barnehager som ønsker kan kobles opp mot tjenesten. For å kvalitetssikre tjenesten burde kun ansatte ved en barnehage ha mulighet til å registrere seg som barnepassere. Barn er vant til å leke med andre barn. Tjenesten burde legge til rette for at barna får en kohort.
Illustrasjon: hjelm
Egenrefleksjon
Sikkerhet
Tjenestens kompleksitet setter høye krav til teknologi og vil kreve en del ressurser for utvikling av tilfreds-stillende løsninger. Det må utarbeides et omfattende juridisk rammeverk for tjenesten. Med hensyn til dagens situasjon må tjenesten kunne tilpasses gjeldende smitteverntiltak.
Illustrasjon: folkemengde
Egenrefleksjon
Samfunnsperspektiv
Tjenesten bør sees på som en utvidelse av den tradisjonelle barnehagen. Foreldre med hjemmekontor som ønsker mer familietid og mindre tidsbruk på henting og levering i barnehagen kan avlastes med tilbud om hjemmehage etter behov.
Del 4: leveranse
Hjemmehagen logo
Tjenesten er en utvidelse av dagens barnehageløsning.
I stedet for å sende barna i barnehagen, får du en barnehage-ansatt hjem til deg. Hjemmehagen lar foreldre enklere kombinere hjemmekontor med små barn.
Tjenesten vil basere seg på vennegrupper for barna og en barnehageansatt som sørger for aktivitet og lek for gruppen mens foreldre kan arbeide uforstyrret. 
Skjermbilde av intervjuguide
For å kartlegge behov rundt tjenesten stilte jeg noen av småbarnsforeldrene vi intervjuet et par spørsmål.
Skjermbilde av svar
Funn 1:
Det er en interesse for tjenesten. 
Funn 2:
Barna burde få leke med andre barn. 
Funn 3
Burde være tilgjengelig for umiddelbare behov.
Illustrasjon: dørklokke
Egenrefleksjon
Sikkerhet
Å flytte en tjeneste fra en institusjon og til hjemmet er ikke et nytt konsept. Hjemmesykepleien tilbyr pleie og omsorgstjenester for personer som bor utenfor helseinstitusjon. Etter samtale med en hjemmesykepleier lærte jeg at de fortsatte praksis under hele perioden Norge var i lockdown. Her er det et eksisterende system å lære fra i planleggingen av hjemmehagetjenesten.
Hvordan kan tjenesten implementeres i praksis?
Post its på vegg
Tid fortjenestekart
Ved hjelp av Regjeringen og Utdanningsdirektoratet sine nettsider kartla jeg de viktigste aktørene i barnehagesektoren og deres ansvarsoppgaver.
Aktører til Hjemmehagen-tjeneste
Forklaringer til tjenestekart-elementer
Hjemmehagen tjenestekart:
Hjemmehagen tjenestekart
Avsluttende refleksjon
Dette løsningsforslaget har til hensikt å forenkle arbeidshverdagen til småbarnsforeldre med hjemmekontor. For videre arbeid med tjenesten ville jeg arrangert en workshop med de sentrale aktørene for å lage et mer detaljert tjenestekart, samt kartlegge og analysere eventuelle smertepunkter.
Hjemmehagen er en tjeneste som involverer mange parter, og denne oppgaven tar utgangspunkt i foreldre som hovedbruker. Barnehageansatte er også en bruker av tjenesten, og deres hverdag vil påvirkes i stor grad. For at tjenesten skal fungere vil det være essensielt at den tilpasses alle brukere.
Illustrasjon: person
Back to Top