
Vær nær
Kampanje | 2022
For mange med bipolar lidelse og deres pårørende er de nære relasjonene det viktigste, men også det vanskeligste.
I samarbeid med Bipolarforeningen har dette bachelorprosjektet blitt brukt på å designe en kampanje for å synliggjøre og anerkjenne de pårørende til personer med bipolar lidelse.
Dette prosjektet er en bacheloroppgave ved Westerdals, Høyskolen Kristiania, levert våren 2022.


Sekundærinnsikt
Fagkunnskap
Gjennomgang av rapporter og artikler fra fageksperter indikerte at stigma og isolering fra andre er smertepunkter for personer med bipolar lidelse.
Mediedekning
En analyse av redaksjonell mediedekning om psykiske lidelser det siste tiåret viste at det snakkes mer om de mildere psykiske lidelsene, men ikke om de mer alvorlige.

Primærinnsikt
I tidsrommet 8.03.22-16.03.22 gjennomførte jeg 13 kvalitative intervjuer med hensikt om å få et mer helhetlig inntrykk av hvilken verden folk med bipolar lidelse møter. Intervjuene var med:
- 5 personer med bipolar lidelse
- 3 pårørende
- 2 saksbehandlere i NAV
- 2 ansatte i helsevesenet
- 1 ansatt i Bipolarforeningen
- 3 pårørende
- 2 saksbehandlere i NAV
- 2 ansatte i helsevesenet
- 1 ansatt i Bipolarforeningen

Nøkkelfunn
Personer med bipolar lidelse:
- Åpenhet er viktig
- Det er fint å spørre
- Nære relasjoner kan være vanskelig, men er en viktig suksessfaktor
- Lite personlig opplevelse av stigma
- Det er lite kunnskap om bipolar lidelse i samfunnet
Pårørende:
- Det er ikke nok åpenhet
- Rollen er krevende
- God kommunikasjon er viktig, men også det mest utfordrende
- Varierte opplevelser med helsevesenet
- Å sette grenser er vanskelig
Offentlige instanser:
- Kunnskap og personlige historier engasjerer
- Arbeidslivet kan være utfordrende
- Inkludering av pårørende i behandling er viktig

Problemstilling
Innsikten viste at et solid nettverk og gode relasjoner er essensielt for å mestre livet med bipolar lidelse, men også at det er krevende å være pårørende. Bipolar lidelse omfatter rundt 160 000 mennesker i Norge. Diagnosen påvirker ikke bare den som bærer lidelsen, den berører også familie, venner og arbeidskolleger.
Mine funn fra innsiktsarbeidet viste lite opplevelse av stigma blant personene med bipolar lidelse, som kan skyldes at de som var villige til å stille til intervju også er generelt åpne og komfortable rundt diagnosen sin. På bakgrunn av dette valgte jeg likevel å heller rette dette prosjektet mot de pårørende til de med bipolar lidelse, da de beskrev flere smertepunkter lite snakket om i samfunnet.
Prosjektets problemstilling ble som følger:
Hvordan kan grafisk design brukes i en kampanje for å synliggjøre og anerkjenne de pårørende til personer med bipolar lidelse?
Idéutvikling

Konsept
“VÆR NÆR” er en holdningskampanje om pårørende til personer med bipolar lidelse. Et solid nettverk og nære relasjoner er en viktig suksessfaktor for å mestre hverdagen med bipolar lidelse. Pårørende spiller en uvurderlig rolle, og kampanjen har som mål å bidra til å styrke og motivere flere pårørende i hverdagen.

Todelt kampanje
Kampanjen er todelt, og ville blitt kjørt i forbindelse med Pårørendedagen 22.10.2022. Total varighet er 10-14 dager. Kommunikasjonen i forkant av 22. september vil dreie seg om fraværet av pårørende og hvilken rolle de spiller. På selve dagen og i etterkant endres kommunikasjonen til å vinkles mot å vise takknemlighet.


Budskap og innhold

Illustrasjoner
Bipolarforeningens verdier og kampanjens budskap og formidles gjennom en egen illustrasjonsstil. Figurenes formspråk er en balanse mellom geometriske og organiske former, hvor den går fra harde til myke linjer fra bunn til topp. Kontrastene symboliserer polene i bipolar lidelse. Kroppen vekter tyngst mot bena for å skape en solid og stødig form som uttrykker stabilitet og troverdighet.

Tilpasset kommunikasjon
Narrativet er tilpasset hver kommunikasjonsflate og kontekst for best mulig stoppeffekt. Hver utførelse formidler fortsatt det samme hovedbudskapet, og fungerer derfor helhetlig som én kampanje.




